På KfS använder vi cookies för att sajten ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Hem

Vad äter barnen till frukost?

Vi har tagit fram tre exempel på frukostar till barn. De innehåller ungefär samma mängd energi (kcal) men näringsmässigt är skillnaderna stora. Mängderna i våra exempel är avsedda för barn i åldern 7-10 år. Observera att samtliga exempel ska ses som just exempel och inte rekommendationer.

Valet av frukost gör stor skillnad

Valet av frukost gör stor skillnad i barnens intag av kostfiber och socker. Våra tre frukostexempel innehåller ungefär samma mängd energi (kcal) men näringsmässigt är skillnaderna stora. Mängden tillsatt socker i frukost nummer 1 är 1 gram, i frukost nummer 3 är det 35 gram. Mängden kostfiber i frukost nummer 1 är 8,4 gram och endast 1,6 i nummer 3. 

Naturligt och tillsatt socker

De sockerarter som anges i frukostjämförelsen (se tabell) inkluderar såväl tillsatt socker som det naturliga socker som finns i många livsmedel. Den naturliga sockerarten i mejerivaror heter laktos och i frukt heter den fruktos. När socker ingår naturligt i ett livsmedel får man ofta mer näring på köpet som till exempel kostfibrer, vitaminer och mineraler. Den största andelen socker i frukost nummer ett kommer från mjölken och äpplet och är således naturliga sockerarter. Om man vill minska sitt barns intag av socker kan det därför vara bra att satsa på att undvika det tillsatta sockret.

Kostfibrer är bra för magen

Kostfibrer är viktiga för att tarmarna ska fungera normalt. Frukost nummer ett är den frukost som innehåller mest kostfibrer och det är i havregrynen, knäckemackan och äpplet de finns.

Skillnad på fett och fett

Fettet behöver vi för att våra celler ska fungera bra och för att kroppen ska kunna ta upp fettlösliga vitaminer. Men det är skillnad på fett och fett. För mycket mättat fett, som exempelvis finns i grädde, ost och korv ökar risken för hjärtkärlsjukdom medan omättat fett, som bland annat finns i avokado, nötter, olja och fisk är hälsosammare. Frukostarna innehåller lika mycket fett men andelen mättat fett är mer i frukost två och tre.

Frukost nr 1

Havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk, knäckemacka med bregott, halvt skivat ägg och kaviar samt te. Totalt 408 kcal. Frukost nr 1 har mest kostfibrer av frukostarna (8,4 g) och minst tillsatt socker (1 g).

 

Frukost nr 2

Frukost nr 2

Vaniljyoghurt med Frax flingor, mjuk macka med bregott, ost och paprika samt apelsinjuice. Totalt 423 kcal. Denna frukost har 3,5 g kostfibrer och 9,3 g tillsatt socker.

 

Frukost 3

Frukost nr 3

Hallonyoghurt med honungspuffar, hönökaka med bregott och apelsinmarmelad samt mjölk med O´boy. Totalt 455 kcal. Frukost nr 3 har minst kostfibrer (1,6 g) och 35,3 g tillsatt socker.

Ladda ner frukostjämförelsen inklusive tabeller med näringsvärden. 

Läs om vårt arbete kring livsmedels som riktar sig till barn.

Publicerad: 2014-09-11