På KfS använder vi cookies för att sajten ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Hem

Ignitia vann Änglamarkspriset

Årets Änglamarkspris går till Ignitia som gör hyperlokala och träffsäkra väderprognoser för småskaliga bönder i Västafrika.

På årets Familjedag på Skansen den 3 september mottog Ignitia en prischeck på 100.000 kronor från Coops marknadsdirektör Björn Larsson.

Ignitia gör hyperlokala och träffsäkra väderprognoser för småskaliga bönder i Västafrika. Prognoserna skickas ut i lättlästa sms som hjälper bönderna att planera sin skörd mer träffsäkert och hållbart. De kan till exempel minska sitt användande av bekämpningsmedel och använda de begränsade vattenresurserna endast när det behövs tack vare de precisa prognoserna. Tjänsten har växt till 160 000 bönder på bara 400 dagar, och böndernas skörd har växt med i genomsnitt 47 procent med hjälp av Ignitias prognoser.

– Vi är väldigt glada för att få Änglamarkspriset och bli uppmärksammade på hemmaplan i Sverige. Många av de produkter som Änglamark producerar kommer från bönder som Ignitias tjänst finns till för. Jordbrukare efterfrågar teknologi för att hantera det allt mer varierande klimatet för att ta smarta beslut, säger Liisa Smits, vd.

Änglamarkspriset har delats ut av Coop sedan 2002 och är ett pris för att lyfta fram goda initiativ inom hållbarhet. I år är temat foodtech; ny teknik som har potential att lösa hållbarhetsutmaningar inom mat och livsmedelsproduktion.

– Ignitia kan göra verklig skillnad. Med sina väderprognoser kan Ignitia förändra förutsättningar för bönder att odla hållbart för sig och sina familjer. Det vill vi uppmuntra, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop och ordförande i Änglamarksprisets jury.

Änglamarkspriset delas ut för 16:e året i rad. Pristagaren har röstats fram av svenska folket och Änglamarksprisets jury.

Läs mer om Änglamarkspriset

Publicerad: 2017-09-04