Hem

Granskning av barnens livsmedel

Hur marknadsförs livsmedel som riktar sig till barn och vad innehåller de? 2014 publicerade vi vår femte rapport i ämnet. Bäst var Frax flingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats.

Bäst och sämt på marknaden 2014

  • Bäst enlig oss 2014: Frax flingor från Frebaco och Havrefras från Quaker Oats.
  • Sämst enligt oss 2014: Yoghurten Choco Drops, från Milbona (Lidls eget varumärke), Honungspuffar och Choc´n Crisp från Brüggen, Dennis hotdogs från Scan och Brago Sifferkex från Göteborgskex.
  • Antalet produkter riktade till barn har ökat kraftigt och omfattar i dag 97 produkter jämfört med 55 st år 2005, och 60 produkter 2009. Kexsortimentet har minskat.
  • Kategorierna flingor, mejeri (yoghurt och mjölkdrycker) och kex är störst men nya produkter har tillkommit som fruktpuréer, smoothies, torkad frukt, ost, pizza och ägg.
  • Näringsvärdet i livsmedlen har inte förbättrats speciellt mycket sedan 2009, dock är det bättre än 2005. Framförallt har sockerhalten i några flingor minskat, saltmängden är lägre och fiberhalten har förbättrats något. Idag innehåller en av fyra flingor över 30 procent socker. Andelen tillsatt socker är tämligen hög och fetthalten i samtliga yoghurtar är högre än vad myndigheterna rekommenderar. Livsmedelsverket rekommenderar lättmjölk, lättyoghurt och liknande till barn. Rådet syftar till att minska barns intag av mättat fett. Generellt sätt är det fortsatt önskvärt med stora förbättringar när det gäller näringsinnehållet i livsmedel marknadsförda till barn.
  • Betydligt färre produkter än tidigare marknadsförs i dag med leksaker, samlarbilder och liknande i paketen. Marknadsföring till barn på internet förekommer sparsamt.
  • Den så kallade fri från-märkningen är vanlig liksom framhävande av naturliga aromer. Exempel: Fri från syntetiska färgämnen, konserveringsmedel, artificiella smakämnen, härdade fetter, kolsterol och GMO.
  • Mjölkdrycker till barn och tonåringar, som beskriv som viktig proteinrika eller med extra protein, är en nyhet.
  • Livsmedel med barn som målgrupp är ofta dyrare än motsvarande vanligt sortiment.


Ladda ner rapporten (pdf).

Läs mer om vårt arbete med livsmedel som riktar sig till barn.

Kontakt:  Minna Hellman, ansvarig hälsa. 

Publicerad: 2014-09-14