Hem
Bröderna John och Rickard Gabrielssons vision är att skapa en digital infrastruktur som knyter ihop producenter, befintlig logistik och etablerade handelskanaler på ett hållbart sätt, både ekonomiskt och miljömässigt.

Handla närproducerat online

Foodla är företaget som gör det möjligt för lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter i redan etablerade e-handelskanaler. Med artificiell intelligens och några enkla knapptryck lägger producenterna upp all information om varorna och sig själva på Foodlas digitala plattform och gör dem därmed tillgängliga för försäljning online.

Läs om vår investering i Foodla.

— Grundtanken när vi startade Foodla 2018 var att hitta en lösning på hur konsumenter enkelt kan handla från lokala producenter på en ofta spretig och omständig marknad. Vi insåg till slut att det inte är fler marknadskanaler som behövs, utan att på ett enkelt och ekonomiskt sätt få in producenterna i de kanaler kunderna redan använder, säger John Gabrielsson, en av grundarna till Foodla.

Du som bor i Stockholm och Mälardalen hittar redan idag produkter från ett 30-tal lokala producenter på Coop.se. I sektionen Gårdsbutiken får du även en presentation av producenterna, något som Foodla tycker är viktigt.

— Livsmedel är en förtroendebransch och det finns en trygghet i att se och lära känna människorna som producerar det vi äter, säger John Gabrielsson.”

Intresset från producenterna är stort och många vill in i e-handelslösningen. Trycket har även varit stort från Coop som ser möjligheten att möta kundernas ökade efterfrågan på lokala produkter och sprida konceptet över landet.

Läs mer om Foodla

Läs mer om Bloomer.

Publicerad: 2020-09-02