Hem
Foodlas grundare Rickard Brüel Gabrielsson och John Gabrielsson tillsammans med KfS hållbarhetsstrateg Axel Boëthius.

KfS investerar i startupbolaget Foodla

Foodla är ett startupföretag som gör det möjligt för lokala livsmedelsproducenter att sälja sina produkter i redan etablerade e-handelskanaler. Med artificiell intelligens och några enkla knapptryck lägger producenterna upp information om varorna och sig själva på Foodlas digitala plattform och gör dem därmed tillgängliga för försäljning online. Nu investerar Konsumentföreningen Stockholm (KfS) i bolaget för att påskynda deras utveckling.

Foodla har på kort tid tagit flera stora steg framåt och KfS, som följt Foodlas resa under det senaste året, kliver nu in som investerare i bolaget.

— Vi ser stor potential i plattformsekonomin som nu är på väg att transformera livsmedelsmarknaden, och där ligger Foodla i framkant. Det här är en utveckling KfS ska vara med på och vi ser att Foodla skapar starka synergieffekter med Coop. Målsättningen är att vår investering i detta innovativa startupföretag ska skapa stor nytta för våra medlemmar, säger Lars Ericson, vd på KfS.

— Det har varit särskilt roligt att följa och stötta Foodla då de varit ett av åtta företag inom Bloomer, den accelerator som Coop drivit tillsammans med Norrsken Foundation och Sweden Foodtech. Detta är ett tydligt tecken på att vi är på rätt väg, säger Axel Boëthius, hållbarhetsstrateg på KfS.

Foodlas vision är att skapa en digital infrastruktur som knyter ihop producenter, befintlig logistik och etablerade handelskanaler på ett hållbart sätt, både ekonomiskt och miljömässigt.

— Grundtanken när vi startade Foodla 2018 var att hitta en lösning på hur konsumenter enkelt kan handla från lokala producenter på en ofta spretig och omständlig marknad. Vi insåg snabbt att det inte är fler marknadskanaler som behövs, utan att på ett enkelt och ekonomiskt försvarbart sätt få in producenterna i stor skala i de kanaler kunderna redan använder. Med Foodla skapar vi den enklaste vägen för en producent att koppla på den etablerade handeln, säger John Gabrielsson, en av grundarna.

Det var denna insikt som ledde fram till ett framgångsrikt samarbete med Coop, som under våren 2020 släppte en Gårdsbutik online med fokus på lokala producenter, där Foodlas digitala plattform varit bryggan mellan producenterna och Coop Online.

Enligt John har KfS under det senaste året varit en starkt bidragande faktor till Foodlas snabba utveckling.

— Vi har redan fått mycket draghjälp av KfS som har bevisat sig om och om igen vara en stark partner, och det känns därför väldigt kul att nu ha fått in dem på ägarsidan.

Läs mer om Foodla här.

Publicerad: 2020-09-21