Hem
Philip Henriksson är Nordenansvarig på Lunch.Co och visar upp vad som finns att välja på till lunch på hans arbetsplats.

Köp matlådan på jobbet

Lunch.Co är en app som låter kollegor på en arbetsplats köpa och sälja extra lunchlådor till varandra.

Philip Henriksson är Nordenansvarig på Lunch.Co och menar lunchmarknaden står inför stora förändringar. Fler bryr sig om vad de äter och det har blivit vanligare att lunchen intas på jobbet än på restaurang.

— Många gillar att laga mat, men får ofta äta samma mat hela veckan. Andra vill ha bra mat, utan att stressa ut och lägga mycket pengar på restauranglunchen. Med Lunch.Co kan den som lagar mat utveckla sin matlagning och tjäna lite extra på sin hobby och den som köper spara både tid och pengar samt äta bättre. Både smart och roligt, säger Philip Henriksson.

När en arbetsplats ansluter sig till Lunch.Co bildar de en egen sluten grupp och får miljövänliga lådor som maten kan paketeras i. En kollega lagar mat, tar en bild av sin maträtt, gör en innehållsdeklaration, sätter ett pris och tar med till jobbet. Därefter kan vem som helst i gruppen köpa matlådan som placeras i arbetsplatsens kylskåp.

Lunch.Co startade för snart ett år sedan och har funnits på några pilotarbetsplatser. Nu i höst öppnar företaget upp för andra arbetsplatser så att fler användare kan komma igång.

Philip Henriksson betonar den sociala aspekten av att använda Lunch.Co på jobbet. Han berättar att det skapar naturliga möten över avdelningar och nivåer att samarbeta kring lunchen. Dessutom har man chans att träffa andra med liknande intressen samt få eller visa uppskattning för maten.

Enligt en undersökning som Novus gjorde 2020 bland Unionens medlemmar åt 58 % matlåda, 25 % åt mat på restaurang, 11 % köpte med sig något till jobbet och 6 % annat. Bland medlemmarna var det betydligt vanligare att kvinnorna hade med sig matlåda (68 %) än männen (50 %) och männen gick mer på restaurang (32 %) än med kvinnorna (17 %).

Läs mer på Lunch.Co

Läs mer om Bloomer.

Publicerad: 2020-08-12