Hem
TrusTrace började som ett hobbyprojekt för de fyra grundarna, från vänster Hrishikesh (Rishi) Rajan, Madhava Venkatesh, Saravanan (Sarva) Parisutham och Shameek Ghosh. De kommer från ett område i Indien där textilindustrin har förorenat floder och ville göra något för att förbättra sitt hemlands luft- och vattenföroreningar.

TrusTrace - spårbarhet för mat och mode

TrusTrace började med att erbjuda modeföretag en sorts ursprungsmärkning för kläder. Var kommer fibrerna ifrån, var har plagget tillverkats, hur är arbetsförhållandena där, vilket klimatavtryck har det gett upphov till och så vidare.

Nu har TrusTrace börjat erbjuda samma sorts datainsamling för livsmedelsbranschen och Coop är en av kunderna.

— Livsmedelsbranschen är minst lika komplex som modebranschen och har samma behov av spårbarhet från råvara hela vägen till butik, säger Shameek Ghosh som är vd för TrusTrace och en av de fyra grundarna.

Med TrusTraces lösning registreras alla steg i en produkts liv. Det ökar kundernas möjlighet att vara transparanta och ställa krav på sina leverantörer, men gör det även möjligt för oss konsumenter att veta var det vi köper kommer ifrån och hur det har tillverkats. Shameek Ghosh tror att denna typ av information om produkter kommer att bli allt mer efterfrågad framöver.

— Om konsumenter tydligt kan se fördelarna för miljön och sociala förhållanden är förändrade val och vanor är möjliga, säger Shameek Ghosh. På så sätt kan TrusTrace bidra till en bättre värld.

TrusTrace huvudkontor ligger i Stockholm, men utvecklingsteamet finns i Indien. Att Shameek Ghosh och de andra grundarna valde att starta i Sverige beror på att de redan bodde här och jobbade för ett indiskt IT-företag, men också för att Sverige har ett antal hållbarhetsmedvetna modeföretag med tillverkning i Asien. Idag finns bland andra Fjällräven, Filippa K och Houdini bland kunderna.

Läs mer om TrusTrace

Läs mer om Bloomer.

Publicerad: 2020-08-12