Hem

Tror på att göra bra saker tillsammans

- Jag har alltid tilltalats av den kooperativa affärsidén om att göra bra och viktiga saker tillsammans säger Kajsa Dahlqvist, ägarombud Coop Storsjövägen i Årsta.

Kajsa_Dahlqvist_AO_200x300.jpg

 

 

 

 

 

 

Kajsa Dahlqvist, ägarombud i Coop Storsjövägen

Varför har du valt att engagera dig som ägarombud?
- Jag har varit med i Coop/Konsum väldigt länge och alltid tilltalats av affärsidén. Alltid tyckt att konsumentkooperationen har gått i bräschen för mycket som är bra och viktigt. Till exempel varit snabba med konsumentinformation, och så kom Änglamark och ekoprodukterna.

Är det krävande?
- Det krävs ju ett engagemang, men för möten med butikschefen och aktiviteterna kan man ju styra tiderna själv.

- Jag har två ersättare och det är trevligt och lätt att vara två vid aktiviteterna, så att det inte bara är jag och så att vi kan bolla lite med varandra.

Vad tycker du är särskilt roligt med din roll?

- Det är roligt att få ett annat perspektiv. Att träffa andra som handlar i samma butik och få en bild av hur de tänker och uppfattar butiken. Många har ju inte heller koll på att det finns ägarombud, så det är det ju också kul att prata om.

- Sen tycker jag att det var väldigt intressant att vara med på framtidstrategikonferensen. Det var nyttigt att se hur man ”inifrån” tänker framåt och vilka frågor som är viktiga för kooperationen på lång sikt.

Tycker du att strategin har landat rätt?

- Ja, det är ju tankar kring allt från delningsekonomi till ett utvidgat tänkande kring mat säsong. Högt och lågt kan man säga. Och bra.

Jobbar du med rekrytering av nya medlemmar?

- Ja, samtidigt med våra aktiviteter ställer vi ju frågan om de vi möter är medlemmar.

Vad är dina bästa argument för att värva medlemmar?

- Jag upplever inte att det är så många som bryr sig om det kooperativa budskapet. Det handlar mer om att samla på sig poäng och få ut värdecheckarna. Det är viktigt att börja i det egna hushållets intressen. Det är det som slår an. Medlemsavgiften 100 kr är en liten kostnad som ”betalar sig” snabbt.

- Man får inte skriva folk på näsan att de inte får handla någon annanstans. Konsumenterna är inte lojala på det sätt som det var förr, som mina äldre släktingar till exempel. På den tiden handlade man ju antingen på Ica eller på Konsum. Så är det ju inte nu.

Hur ser du på att förmedla den kooperativa affärsidén till icke medlemmar?

- Det behöver man få lite mer tid att tänka på, det hinner man inte riktigt med i butiken när folk är på väg hem från jobbet eller har kommit dit för att handla. Men vi delar ju ut informationsblad. Det är en större fråga att prata om kooperationen och ägandet. Jag skulle önska att det var mer tal om det, och det är ju det som är huvudanledningen till att jag är medlem sen långt tillbaka.

- Medlemspunkten är bra om man får tid att visa via den, då är det många som är nyfikna. Kunderna behöver hjälp för att förstå hur det funkar. Medlemspunkten är ett bra steg för att få någon att stanna och prata.

Hur har du upplevt kontakten med KfS centralt?

- Bara positivt! Det är lätt att snabbt få svar på frågor och kontoret ligger bra till geografiskt för mig. Först kände jag mig lite osäker eftersom detta var nytt för mig, men jag har fått bra stöd. Dessutom tycker jag att det är intressant att följa kooperationen från insidan.

Hur funkar samarbetet med butikschefen?

- Det fungerar jättebra. Hon är glad, positiv och tillmötesgående. Jag tycker att det är positivt att jag har så nära till butiken så det blir lätt att ha kontakt. Min butik ligger tvärs över gatan från där jag bor i Årsta.

Publicerad: 2019-09-16

Cookies är viktiga för att sidan ska fungera ordentligt. För att förbättra din upplevelse använder vi cookies för att komma ihåg inloggningsdetaljer och tillhandahålla säker inloggning, samla in statistik för att optimera sidans funktionalitet. Klicka på Acceptera för att acceptera cookies och gå direkt till sidan. Läs mer om cookies.