Hem
Coop är Sveriges grönaste varumärke

Coop är Sveriges grönaste varumärke

Coop är årets stora vinnare i Differs årliga undersökning om Sveriges grönaste varumärke 2017.

I undersökningen har svenskarna fått utse Sveriges grönaste varumärke i olika kategorier. I en kategori har respondenterna fått sätta betyg på undersökningens 85 varumärken och här hamnade Coop på förstaplats bland Sveriges största varumärken. I kategorin där respondenterna helt fritt har angett vilket varumärke som de anser vara det grönaste på den svenska marknaden står Änglamark som segrare för åttonde gången.

– Det känns fantastiskt att vinna! Vi har sedan länge varit ledande inom hållbarhet och detta hjälper och sporrar oss att bli ännu bättre – tillsammans gör vi skillnad. Vi har Sveriges högsta försäljningsandel inom eko i dagligvaruhandeln och Änglamark är ett av Sveriges största enskilda varumärken inom den kategorin. Att vi vinner visar att vi är på rätt väg, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

Änglamark är Coops spjutspets inom hållbarhet. Med cirka 660 produkter inom allt från barnmat till hudvårdsprodukter står Änglamark för nästan hälften av Coops ekologiska försäljning. Under 2017 utökades sortimentet med 55 nya produkter, bland annat med ett stort badrumssortiment. För andra året i rad nådde Coop en ekoandel på över tio procent. Försäljningsandelen för ekologiskt summerades till 10,1 procent under 2017. För Coops näthandel var ekoandelen hela 19,2 procent.

Läs mer om utmärkelsen på coop.se

Läs rapporten 

Publicerad: 2018-04-11

Cookies är viktiga för att sidan ska fungera ordentligt. För att förbättra din upplevelse använder vi cookies för att komma ihåg inloggningsdetaljer och tillhandahålla säker inloggning, samla in statistik för att optimera sidans funktionalitet och leverera innehåll som är optimerat för dina intressen. Klicka på Acceptera för att acceptera cookies och gå direkt till sidan. Läs mer om cookies.