Hem

Coop lanserar Old Milk

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.

Matsvinn är ett stort problem i Sverige. Idag slängs det alltför stora mängder ätbar mat: 30 procent av allt matavfall från svenska hushåll kastas helt i onödan, enligt Naturvårdsverket. Istället för att lita på våra sinnen och titta, smaka och lukta på maten så kastar vi varor som har passerat bäst före-datum. För att hjälpa till att minska matsvinnet har Coop tagit fram Old Milk – en doft som luktar precis som mjölk när den blivit dålig.

”Matsvinn är en av våra största globala hållbarhetsutmaningar. Med doften Old Milk vill vi hjälpa svenskarna att minska sitt matsvinn hemma, genom att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk. Våga lukta, titta och smaka på maten innan du slänger den, säger Anneli Bylund, tf hållbarhetschef på Coop.                

 coop.se/oldmilk kan man beställa ett kostnadsfritt doftprov av Old Milk. Där finns även information om hur man kan minska matsvinnet, tips och recept på maträtter gjorda av rester. Doften ska hjälpa svenskarna att förstå skillnaden mellan drickbar och för gammal mjölk och samtidigt sätta fokus på problematiken kring det stora matsvinn som hushållen idag står för.

Nästan fyra av tio svenskar uppger i Coops Matometer att de inte äter mat som passerat bäst före-datum. Enligt Naturvårdsverket hälls 224 000 ton mat och dryck ut via avloppet under ett år. Det motsvarar cirka 26 kg per person under ett år eller 0,5 kg i veckan. De största mängderna mat och dryck som hälldes ut via avloppet var mejeriprodukter näst efter kaffe och te.

Publicerad: 2018-09-19